Känner mig så stressad

Och anledningen är väl troligen allt kring den befintliga hästen, men även den kommande. Vilken ska jag börja med?


Jag kan börja med den nya hästen.

Det är mycket som ska förberedas inför ett hästköp, givetvis. Men man tycker ju att om man redan har stallplats så borde ju en del basic redan vara ordnat. Men jag får liksom ingen riktig klarhet i hur det ska lösa sig. Det jag behöver veta är hur mycket de vill ha för höet. Den kommer ju nämligen att gå på lösdriften, och då är ju det inte särskilt relevant med boxhyra. Men hur mycket kommer månadskostnaden att landa på? Och därefter, ska den gå med på lektionerna nu under våren? Hur många krävs det för att den ska kunna jobba in höet? Hur ofta behöver de hästen till lektioner? Är det tänkt att den ska lånas till mer än bara lektioner?

Och detta gäller bara stallet. Det finns mer frågor som jag vill ha svar på.

Vilken häst vill jag ha? Mulle, som är 8 år, men enbart riden i skogen, eller Laim, som är 22 år, men som verkar kunna nästan allt? Jag vet vad de flesta tycker om det. Givetvis ska man inte köpa en gammal häst. Men en fjording blir gärna äldre än våra "vanliga" hästar. Och det är en läromästare jag vill ha. En häst som ger mig terapi för min rädsla. Kan även Mulle erbjuda detta? Eller är han för orutinerad? Mulle är dock inte till salu, utan honom kommer jag få låna i ca 6 månader. Visst, det är ett billigare alternativ, men samtidigt vill jag äga fjordingen som jag skaffar. Laim får jag lov att köpa, men för det första så vill de ha 12'000. Många säger överpris, men jag själv känner att han verkar rätt för mig och det ändamål jag avser att skaffa hästen till. Men å andra sidan så finns han i Kalmar, så någon provridning känns inte så aktuell innan köp. Ja, det är mycket att tänka på. 

Jag berättar om Letzie vid ett annat tillfälle. Nu ska det nämligen inhandlas Krafft till min lille grå :) 


Kommentarer
Postat av: Anonym

ååh det är svårt som bara den att bestämma sig men jag hade nog köpt laim om jag var i dina kläder, tänk inte på åldern utan på resultatet och vad du vill ha ut, den tiden du får med laim kanske är ovärdelig även om du får längre tid med 8 åringen. Jag ska förresten kolla på en häst på onsdag som jag kanske ska skaffa:P ska bli sååå kul=) hon är sååå vacker, :D

2009-02-28 @ 16:21:14
URL: http://www.rosivy.blogspot.com
Postat av: Charlie

Det fixar sig älskling, och det kommer bli huuuuuuur bra som helst!



BTW. Du är världens finaste!

2009-03-04 @ 16:44:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0